Kela-taksin tilaaminen

Miten kela-taksi tilataan?

 

 

 

 

Tilaa oman maakuntasi puhelinnumerosta:

Full width
Full width
Full width

Vain oman maakuntasi Kela-taksin tilausnumeron kautta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat enintään 25 euron omavastuun. Lue lisää omavastuusta täältä.

  • Tilaa taksi matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä, jos mahdollista.
  • Tilaa taksi Kela-taksinumerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 3 kuukauden ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Jos tilausvälityskeskuksessa on ruuhkaa, otamme vastaan ensimmäiset tilaukset ja soitamme takaisin koskien jäljelle jääviä kolmen kuukauden tilauksia.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tunti ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.

Haluatko tietää onko sinulla mahdollisuus käyttää kela-taksia? Lue täältä kenellä on oikeus Kela-taksiin.

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

Full width

 

 

 

 

 

Full width

Ilmoita puhelun yhteydessä

Full width

 

 

 

 

 

Full width
  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi
  • Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa
  • Ilmoita tilauspuhelussa, jos terveydenhuollossa on katsottu, että sinulla on oikeus matkustaa yksin, jolloin kyytiä ei yhdistellä eikä samassa kuljetuksessa ole muita matkustajia.
  • Mikäli kyydissä tarvitaan turvaistuinta
Full width

Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta

Full width
  • Jos tilaamaasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon.
  • Muutoksista on ilmoitettava viimeistään 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.
  • Matkapuhelintilauksissa saat tekstiviestivahvistuksen, kun auto on matkalla ja kuljettajan puhelinnumeron, kun auto on kuitannut kyydin ajoon.
Full width

 

 

 

 

 

Full width

Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

 

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
  • Jos sinulla on taksimatkan korvaamiseen liittyviä kysymyksiä, voit soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 204.

 

Full width

Pyydä todistus matkakorvausta varten (SV 67)

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
    • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
    • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta.
Full width

Kuulo ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä samasta numerosta 18 567 kaikilla seuraavilla alueilla:

  • Kainuu
  • Keski-Suomi
  • Varsinais-Suomi
  • Pohjois-Karjala
  • Etelä-Karjala

Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset

Full width

Toivetaksi

Tarjoamme kaikille Kela-taksia käyttäville asiakkaille mahdollisuuden toivoa tiettyä kuljettajaa hoitamaan kuljetuksen. Toivetaksi toteutetaan, mikäli kuljettaja on saatavilla kuljetusta varten. Asiakkaan kannattaakin olla asiasta yhteydessä toivomaansa kuljettajaan ennen tilauksen tekemistä. Mikäli kuljetus yhdistellään toisen asiakkaan kuljetukseen toivetaksia ei välttämättä pystytä toteuttamaan.

Toivetaksi on Menevän / Taksi Päijänteen käytäntö.

Full width
Full width
Full width
Full width
Full width