Kela-taksi Keski-Suomi

Palvelemme Kelan korvaamien taksimatkojen tilauksissa 24/7.

 

 

 

 

Tilaa numerosta:

0800 02183

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Palvelemme ympäri vuorokauden

Menevä palvelee asiakkaita Kelan suorakorvauksen piiriin kuuluvissa taksitilauksissa Keski-Suomen maakunnassa 1.1.2022 alkaen. Kela-taksin tilauspalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.

Ajankohtaista

24.8.2022: Kela-taksia käyttävien asiakkaiden taksimatkoja aletaan jälleen yhdistellä 1.9.2022 alkaen. Matkojen yhdistely koskee myös vakiotaksiasiakkaita. Asiakkaan matkoja ei kuitenkaan yhdistellä, jos terveydenhuolto on arvioinut, ettei se ole asiakkaan terveydentilan vuoksi mahdollista. Matkoja ei myöskään yhdistellä, jos asiakas kertoo matkaa tilatessaan, että sairastaa koronaa tai on menossa koronatestiin.

 

Ohjeita tilaamiseen

Kela-taksimatkan tilaat oman maakuntasi maksuttomasta tilauspuhelinnumerosta. Vain tilausvälityskeskuksen kautta tilatusta Kela-taksimatkasta voi saada korvauksen, jolloin maksat matkasta enintään 25 € omavastuun.

Tilausvälityskeskukseen antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettuna tietojen rekisterinpitäjänä on Kela.

Lisätietoja matkakorvauksista saat Kelan palvelunumerosta 020 692 204 ja Kelan internetsivuilta osoitteesta: www.kela.fi/taksimatkat

 

 

 

 

 

 

 

1. Tilaa Kela-taksi maksuttomasta puhelinnumerosta

 

 

 

 

 

 

Keski-Suomen Kela-taksin tilausnumero 0800 02183

Vain Kela-taksin tilausnumeron kautta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat enintään 25 euron omavastuun.

  • Tilaa taksi matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä, jos mahdollista.
  • Tilaa taksi Kela-taksinumerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 3 kuukauden ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Jos tilausvälityskeskuksessa on ruuhkaa, otamme vastaan ensimmäiset tilaukset ja soitamme takaisin koskien jäljelle jääviä kolmen kuukauden tilauksia.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tunti ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

2. Ilmoita puhelun yhteydessä

 

 

 

 

 

 

 

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi
  • Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa
  • Ilmoita tilauspuhelussa, jos terveydenhuollossa on katsottu, että sinulla on oikeus matkustaa yksin, jolloin kyytiä ei yhdistellä eikä samassa kuljetuksessa ole muita matkustajia.
  • Mikäli kyydissä tarvitaan turvaistuinta

3. Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta

  • Jos tilaamaasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon.
  • Muutoksista on ilmoitettava viimeistään 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.
  • Matkapuhelintilauksissa saat tekstiviestivahvistuksen, kun auto on matkalla ja kuljettajan puhelinnumeron, kun auto on kuitannut kyydin ajoon.

 

 

 

 

 

 

4. Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

 

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
  • Jos sinulla on taksimatkan korvaamiseen liittyviä kysymyksiä, voit soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 204.

 

5. Pyydä todistus matkakorvausta varten (SV 67)

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
    • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
    • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta.

Vakiotaksiasiakkuus

 

 

 

 

 

 

 

Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus, jolloin kyydit hoitaa tuttu kuljettaja. Vakiotaksikuljetusten järjestämiseksi ole yhteydessä oman kuntasi tilausvälityskeskukseen.

  • Vakiotaksiasiakkuuden järjestyminen edellyttää, että voimme tilausvälityskeskuksen kautta osoittaa sinulle tietyn kuljettajan, tai että aiemmin käyttämäsi kuljettaja kuuluu Menevän kanssa sopimuksen tehneisiin nykyisiin vakiotaksipalvelun tuottajiin.
  • Jos et enää tarvitse tai halua uutta vakiotaksia, tilaa Kelan korvaamat taksimatkat tilausvälityskeskuksestamme.
  • Kaikki vakiotaksiasiakkuudet haetaan Kelasta.
  • Kun haluat selvittää, oletko oikeutettu vakiotaksiasiakkuuteen, soita Kelan palvelunumeroon 020 692 204.
  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta: www.kela.fi/taksimatkat

Menevällä vakiotaksien palvelu on järjestetty seuraavasti

  • Vakiotaksikuljetuksia ajavat niihin erikoistuneet taksiautoilijat ja taksinkuljettajat.
  • Vakiotaksi ottaa vastaan asiakkaan matkatilaukset ja ilmoittaa tilaustiedot tilausvälityskeskukseen.
  • Vakiotaksilla on vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan matkoista.

Mikäli Kela on myöntänyt sinulle vakiotaksiasiakkuuden

Palveluntuottajan vaihtuminen voi aiheuttaa muutoksia nykyisen vakiotaksin käyttämiseen:

  • Selvitä nykyiseltä vakiokuljettajaltasi, toimiiko hän Kelan korvaamien taksimatkojen vakiokuljettajana ja jatkaako hän vakiokuljettajanasi. Jos jatkaa, tilaa matkat jatkossakin häneltä.

Jos tarvitset uuden vakiotaksin:

  • Voit soittaa oman kuntasi tilausvälityskeskukseen ja tiedustella uutta vakiotaksia.

Toivetaksi

Tarjoamme kaikille Kela-taksia käyttäville asiakkaille mahdollisuuden toivoa tiettyä kuljettajaa hoitamaan kuljetuksen. Toivetaksi toteutetaan, mikäli kuljettaja on saatavilla kuljetusta varten. Asiakkaan kannattaakin olla asiasta yhteydessä toivomaansa kuljettajaan ennen tilauksen tekemistä. Mikäli kuljetus yhdistellään toisen asiakkaan kuljetukseen toivetaksia ei välttämättä pystytä toteuttamaan.

Toivetaksi on Menevän käytäntö.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin Keski-Suomessa tekstiviestillä numerosta 18 567

Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset

Anna palautetta

Matkustusajankohta tai puhelun ajankohta
Jos haluat saada meiltä vastauksen koskien palautetta, jätä yhteystiedoksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite.
Hyväksyn yhteystietojeni keräämisen rekisteriselosteen mukaisesti. Rekisteriseloste