Kela-taksi

Menevä järjestää Uudenmaan ja Lapin sekä osana Taksi Päijänne Oy:tä myös Päijät-Hämeen alueen Kelan suorakorvauksen piiriin kuuluvat taksitilaukset.

Kela-taksin tilauspalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.

 

 

 

Kela-taksi Uusimaa

Soita 0800 96130

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Kela-taksi Päijät-Häme

Soita 0800 94220

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Kela-taksi Lappi

Soita 0800 302240

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Ajankohtaista

9.11.2020


Menevä aloittaa 15.12. Lapin maakunnan Kelan korvaamien taksikyytien palveluntuottajana. Tiedoksi Lapin maakunnan vakiotaksiasiakkaille, että tulemme päivittämään Lapin maakunnan alueella vakiotaksipalvelua tuottavat yritykset vakiotaksi-sivullemme joulukuun alusta alkaen.

 

Ohjeita tilaamiseen

Kela-taksimatkat tilataan oman kuntasi maksuttomasta tilauspuhelinnumerosta. Vain tilausvälityskeskuksen kautta tilatusta Kela-taksimatkasta voi saada korvauksen, jolloin maksat matkasta vain 25 € omavastuun.

Tilausvälityskeskukseen antamiasi tietoja ei käytetä muuhun, kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettuna tietojen rekisterinpitäjänä on Kela.

Lisätietoja matkakorvauksista saat Kelan palvelunumerosta 020 692 204 ja Kelan internetsivuilta osoitteesta: www.kela.fi/matkat

1. Tilaa taksi maksuttomasta puhelinnumerosta.

  • Uudenmaan Kela-taksin tilausnumero 0800 96130 suomenkielinen, ruotsinkielinen tilausnumero 0800 96140
  • Päijät-Hämeen Kela-taksin tilausnumero 0800 94220
  • Lapin Kela-taksin tilausnumero 0800 302 240
  • Vain Kela-taksin tilausnumerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Mahdollisuuksien mukaan, tilaa taksi matkaa edeltävänä päivänä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan kolmen kuukauden ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Jos tilausvälityskeskuksessa on ruuhkaa, voimme ottaa vastaan asiakkaan ensimmäiset tilaukset ja tarvittaessa soitamme asiakkaalle takaisin koskien loppuja tilauksia kolmen kuukauden jaksolle.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa.
  • Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

Saamenkieliset ohjeet Kela-taksin tilaamiseen:

2. Ilmoita puhelun yhteydessä

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
  • Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa
  • Ilmoita tilauspuhelussa, jos terveydenhuollossa on katsottu, että sinulla on oikeus matkustaa yksin, jolloin kyytiä ei yhdistellä eikä samassa kuljetuksessa ole muita matkustajia. 
  • Mikäli kyydissä tarvitaan turvaistuinta, tämä on myös ilmoitettava ennakkoon tilauspuhelun yhteydessä

Koronatilanteesta johtuen Kela-takseissa ei tällä hetkellä yhdistellä kyytejä.

3. Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon.
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.
  • Matkapuhelintilauksissa lähetetään tekstiviestivahvistus, kun auto on matkalla sekä seurantalinkki, jonka avulla auton saapumista voi seurata.

4. Näytä kuljettajalle Kela-korttisi

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.

5. Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta.
  • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.

Vakiotaksiasiakkuus

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus, jolloin kyydit hoitaa tuttu kuljettaja.
  • Vakiotaksikuljetusten järjestämiseksi ole yhteydessä oman kuntasi tilausvälityskeskukseen.
  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle on, että voimme tilausvälityskeskuksen kautta osoittaa sinulle tietyn kuljettajan tai aiemmin käyttämäsi kuljettaja kuuluu Menevän kanssa sopimuksen tehneisiin nykyisiin vakiotaksi -palveluntuottajiin.
  • Jos et enää tarvitse tai halua uutta vakiotaksia, tilaa Kelan korvaamat taksimatkat tilausvälityskeskuksestamme.
  • Kun haluat selvittää, onko sinulla oikeus vakiotaksiasiakkuuteen, soita Kelan palvelunumeroon 020 692 204.
  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus

Menevällä vakiotaksien palvelu on järjestetty seuraaavasti

  • Vakiotaksikuljetuksia ajavat näihin kuljetuksiin erikoistuneet taksiautoilijat / taksinkuljettajat.
  • Vakiotaksi ottaa asiakkaan matkatilaukset vastaan ja ilmoittaa tilaustiedot tilausvälityskeskukseen.
  • Vakiotaksilla on vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan matkoista.

Mikäli sinulle on myönnetty vakiotaksiasiakkuus Kelan toimesta

Palveluntuottajan vaihtuminen voi aiheuttaa muutoksia nykyisen vakiotaksin käyttämiseen. Toimi näin: Selvitä nykyiseltä vakiokuljettajaltasi, toimiiko hän Kelan korvaamien taksimatkojen vakiokuljettajana ja jatkaako hän vakiokuljettajanasi. Jos jatkaa, tilaa matkat jatkossakin häneltä.

Jos tarvitset uuden vakiotaksin toimi näin:

  • Voit soittaa oman kuntasi tilausvälityskeskukseen ja tiedustella uutta vakiotaksia. 
  • Menevän vakiotaksipalvelua tuottavat yritykset on listattu alueittain: meneva.fi/vakiotaksiyritykset-alueittain.

Vakiotaksiyritykset

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä. Ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron. Kela-taksi tilauskeskuksen numero on: 

  • Uudenmaan Kela-taksin tilausnumero 0800 96130 (suomenkielinen), 0800 96140 (ruotsinkielinen)
  • Päijät-Hämeen Kela-taksin tilausnumero 0800 94220
  • Lapin Kela-taksin tilausnumero 0800 302 240

Tilauspuhelu on maksuton.

Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Tämän jälkeen voit tilata matkan tekstiviestipalvelusta. Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset

Verkkotilaus

Verkkotilauslomakkeella voivat seuraavat asiakkaat tehdä Kelan korvaaman taksimatkan tilauksen Uudenmaan alueella:

  • Pitkäaikaistodistus SV67 haltijat
  • Terveydenhuollon edustajat
  • Vakiotaksi-kuljettajat

Mikäli kuulut johonkin edellämainituista ryhmistä, lähetä sähköpostia osoitteeseen kelakeskus@meneva.fi , niin teemme sinulle käyttäjätunnuksen tilauslomakkeen käyttöä varten ja saat tarkemmat ohjeet sovelluksen käyttöön.

Tilauslomakkeen käyttö on erittäin yksinkertaista, näet sieltä myös oman tilaushistoriasi. Matkat on tilattava Web-lomakkeella vähintään 2 tuntia ennen matkan toivottua alkuhetkeä. Ota rohkeasti yhteyttä ja anna palautetta mikäli tilauksessa esiintyy ongelmia!

Jos tilauslomake ei näy oikein selaimessasi tällä sivulla, klikkaa allaolevasta linkistä (esim Safari -selaimella sinun on klikattava linkkiä ja hyväksyttävä evästeiden käyttö sitä kautta, ennen kuin voit käyttää tilauslomaketta suoraan tältä sivulta):

Kela-taksin verkkotilaus

Palaute

Palautetta voi toistaiseksi lähettää allaolevasta lomakkeesta vain koskien Uudenmaan kelakyytejä.

Matkustusajankohta
Jos haluat saada meiltä vastauksen koskien palautetta, jätä yhteystiedoksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite.
Hyväksyn yhteystietojeni keräämisen rekisteriselosteen mukaisesti. Rekisteriseloste