Kela-taksi
Palvelemme terveydenhuollon ammattilaisia Kelan korvaamien taksimatkojen tilauksissa 24/7.
Palvelemme 24/7
Menevä palvelee terveydenhuollon ammattilaisia Kelan suorakorvauksen piiriin kuuluvissa taksitilauksissa Kainuussa, Keski-Suomessa, Varsinais-Suomessa, Pohjois-Karjalassa sekä Etelä-Karjalassa.
Ajankohtaista
24.8.2022: Kela-taksia käyttävien asiakkaiden taksimatkoja aletaan jälleen yhdistellä 1.9.2022 alkaen. Matkojen yhdistely koskee myös vakiotaksiasiakkaita. Asiakkaan matkoja ei kuitenkaan yhdistellä, jos terveydenhuolto on arvioinut, ettei se ole asiakkaan terveydentilan vuoksi mahdollista. Matkoja ei myöskään yhdistellä, jos asiakas kertoo matkaa tilatessaan, että sairastaa koronaa tai on menossa koronatestiin.
Ohjeita tilaamiseen
Kela-taksimatkan tilaat oman maakuntasi maksuttomasta terveydenhuollon ammattilaisten tilauspuhelinnumerosta.
Tilausvälityskeskukseen antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettuna tietojen rekisterinpitäjänä on Kela.
Vain tilausvälityskeskuksen kautta tilatusta Kela-taksimatkasta voi saada korvauksen, jolloin asiakas maksaa matkasta enintään 25 € omavastuun.
Tilaa Kela-taksi maksuttomasta puhelinnumerosta
- Kainuun Kela-taksin terveydenhuollon tilaus 0800 02190
- Keski-Suomen Kela-taksin terveydenhuollon tilaus 0800 02184
- Varsinais-Suomen Kela-taksin terveydenhuollon tilaus 0800 02181
- Pohjois-Karjalan Kela-taksin terveydenhuollon tilaus 0800 02186
- Etelä-Karjalan Kela-taksin terveydenhuollon tilaus 0800 02188
Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.
Ilmoita puhelun yhteydessä
Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:
- kotiutuvan potilaan nimi ja henkilötunnus
- mihin ja milloin potilas kotiutuu (muista tarkastaa asiakkaan oikea kotiutumisosoite)
- mistä taksi noutaa potilaan
- mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja, käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline
- puhelinnumero, josta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.
Jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista, kerro siitä tilauspuhelun yhteydessä.