Vanliga frågor om bekant taxis

Varifrån kan man beställa KELA-taxi från och med 1.4.2019?

Kela-taxi beställningsnummren hålls samma. Kela-taxi beställningsnummret är 0800 96 130 (finska) och 0800 96 140 (svenska). Alla Kela-taxi beställningar och kötiden är bekostnadsfri. I April öppnas även Internet-beställnings möjligheten, som innehavare av långvarigt SV67 intyg, hälsovårdspersonal och bekant taxi chaufförer kan använda.

Vad ändras i Nylands KELA-taxi resor efter 1.4.2019?

Från kundens synvinkel ändras ingenting 1.4.2019. Menevä ordnar de taxiresor som KELA ersätter från och med 1.4.2019. Menevä förmedlar resorna till deras avtalschaufförer , varav största delen är specialiserade på KELA-resor. 

Hur får jag en bekant taxi chaufför att betjäna mig?

Alla chaufförer är specialiserade i bra kundservice, därför är det inte alltid nödvändigt att använda bekant taxi. Då ni gör bäställningen kan ni be att information gällande era behov skrivs upp i beställningen. Ni kan även be bestälnningscentralen att spara informationen för senare beställningar. Om ni har något specialbehov, som ni på basis av behöver bekant taxi, bör ni kontakta KELA och be om rätten att få använda bekant taxi. De som kör bekant taxi är sådana chaufförer från den egna orten som gjort avtal med Menevä. Bekant taxi- och taxichaufförerna tar emot bekant taxi kundernas beställningar och förmedlar dem sedan till beställningscentralen. Bekant taxi chaufförerna har ansvar för kundens alla resor.

Varifrån kan jag fråga om ny bekant taxi?

Tjänsteleverantörs byte kan orsaka förändringar i nuvarande bekant taxi användning. Om den bekant taxi ni använder inte kommer att köra KELA-ersättna taxiresor efter 1.4.2019 kommer Menevä att anlita en ny chaufför . Ni kan fråga efter bekant taxi chaufförer från Menevä från telefonnumren 0800 96 130 (finska), 0800 86 140 (svenska).

Om ni inte vill ha en ny bekant taxi, beställ resorna från telefonnumren 0800 96 130 (finska), 0800 86 140 (svenska).

Hur kommer kundservicens kvalitet att försäkras?

Kunderna kommer att beställa resorna från samma nummer som tidigare. Det kommer att finnas tillräckligt med bilar på hela Nylands område. Menevä dirigerar Nylands KELA-resor effektivt och har hand om betalningstransaktionerna med KELA.

Vem får köra KELA-resor?

Chaufförer som är specialiserade i KELA-resor betjänar kunderna. Alla chaufförer som kör KELA-resor kommer att gå Meneväs skolning före de kör sin första KELA-resa. Skolningen försäkrar chaufförens tekniska kunnande, och kunnande gällande specialkunders behov. Meneväs KELA-specialiserade chaufförer utför över 2 000 KELA-kundbetjäningsfall i året. Menevä skolar chaufförerna i Mars 2019.

Hur garanteras kundtjänstens kvalitet?

Kundens säkerhet och hög kvalitets kundbetjäning är viktig för oss. Därför auditerar Menevä alla chaufförers kunnande före en första KELA-resan blir körd, och alla tjänstehändelsers kvalitet granskas kontinuerligt. Kundrespons behandlas noggrant och på basis av dem kan vi förbättra tjänsten. All respons angående KELA-resor behandlas genom att höra alla parter och den behandlade responsen rapporteras till KELA.

Varifrån får jag tilläggsinformation gällande bekant taxi?

Ni kan läsa mer om KELAs bekant taxi på KELAs egna hemsidår i "Bekant taxi" delen på:

https://www.kela.fi/web/sv/taxiresor_bekant-taxi