Kela-taksi

Palvelemme Kelan korvaamien taksimatkojen tilauksissa 24/7.

 

 

 

 

Kainuu

0800 02189

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Keski-Suomi

0800 02183

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Varsinais-Suomi

0800 02180

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Etelä-Karjala

0800 02187

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Pohjois-Karjala

0800 02185

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi.

Terveydenhuollon ammattilaisille

Menevä palvelee myös terveydenhuollon ammattilaisia Kela-taksien tilauksissa.

Terveydenhuolto-sivulle

Ajankohtaista

25.3.2022: Puhelinpalveluissamme ollut operaattorista johtuva häiriötilanne on korjattu. Pahoittelemme ongelmasta mahdollisesti aiheutunutta haittaa asiakkaillemme.

 

Ohjeita tilaamiseen

Kela-taksimatkan tilaat oman maakuntasi maksuttomasta tilauspuhelinnumerosta. Vain tilausvälityskeskuksen kautta tilatusta Kela-taksimatkasta voi saada korvauksen, jolloin maksat matkasta enintään 25 € omavastuun.

Tilausvälityskeskukseen antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettuna tietojen rekisterinpitäjänä on Kela.

Lisätietoja matkakorvauksista saat Kelan palvelunumerosta 020 692 204 ja Kelan internetsivuilta osoitteesta: www.kela.fi/taksimatkat

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Tilaa Kela-taksi maksuttomasta puhelinnumerosta

 

 

 

 

 

 

Vain Kela-taksin tilausnumeron kautta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat enintään 25 euron omavastuun.

  • Tilaa taksi matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä, jos mahdollista.
  • Tilaa taksi Kela-taksinumerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 3 kuukauden ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Jos tilausvälityskeskuksessa on ruuhkaa, otamme vastaan ensimmäiset tilaukset ja soitamme takaisin koskien jäljelle jääviä kolmen kuukauden tilauksia.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tunti ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

2. Ilmoita puhelun yhteydessä

 

 

 

 

 

 

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
  • Tilaatko matkan terveydentilasi vai liikenneolosuhteiden puutteen vuoksi
  • Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa
  • Ilmoita tilauspuhelussa, jos terveydenhuollossa on katsottu, että sinulla on oikeus matkustaa yksin, jolloin kyytiä ei yhdistellä eikä samassa kuljetuksessa ole muita matkustajia.
  • Mikäli kyydissä tarvitaan turvaistuinta

3. Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta

  • Jos tilaamaasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon.
  • Muutoksista on ilmoitettava viimeistään 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.
  • Matkapuhelintilauksissa saat tekstiviestivahvistuksen, kun auto on matkalla ja kuljettajan puhelinnumeron, kun auto on kuitannut kyydin ajoon.

 

 

 

 

 

 

4. Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilöllisyystodistus

 

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.
  • Jos sinulla on taksimatkan korvaamiseen liittyviä kysymyksiä, voit soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 204.

 

5. Pyydä todistus matkakorvausta varten (SV 67)

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
    • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
    • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.
  • Jos terveydenhuollon henkilö tilaa paluumatkasi, et tarvitse erillistä todistusta.

Vakiotaksiasiakkuus

 

 

 

 

 

 

 

Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus, jolloin kyydit hoitaa tuttu kuljettaja. Vakiotaksikuljetusten järjestämiseksi ole yhteydessä oman kuntasi tilausvälityskeskukseen.

  • Vakiotaksiasiakkuuden järjestyminen edellyttää, että voimme tilausvälityskeskuksen kautta osoittaa sinulle tietyn kuljettajan, tai että aiemmin käyttämäsi kuljettaja kuuluu Menevän kanssa sopimuksen tehneisiin nykyisiin vakiotaksipalvelun tuottajiin.
  • Jos et enää tarvitse tai halua uutta vakiotaksia, tilaa Kelan korvaamat taksimatkat tilausvälityskeskuksestamme.
  • Kaikki vakiotaksiasiakkuudet haetaan Kelasta.
  • Kun haluat selvittää, oletko oikeutettu vakiotaksiasiakkuuteen, soita Kelan palvelunumeroon 020 692 204.
  • Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta: www.kela.fi/taksimatkat

Menevällä vakiotaksien palvelu on järjestetty seuraavasti

  • Vakiotaksikuljetuksia ajavat niihin erikoistuneet taksiautoilijat ja taksinkuljettajat.
  • Vakiotaksi ottaa vastaan asiakkaan matkatilaukset ja ilmoittaa tilaustiedot tilausvälityskeskukseen.
  • Vakiotaksilla on vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan matkoista.

Mikäli Kela on myöntänyt sinulle vakiotaksiasiakkuuden

Palveluntuottajan vaihtuminen voi aiheuttaa muutoksia nykyisen vakiotaksin käyttämiseen:

  • Selvitä nykyiseltä vakiokuljettajaltasi, toimiiko hän Kelan korvaamien taksimatkojen vakiokuljettajana ja jatkaako hän vakiokuljettajanasi. Jos jatkaa, tilaa matkat jatkossakin häneltä.

Jos tarvitset uuden vakiotaksin:

  • Voit soittaa oman kuntasi tilausvälityskeskukseen ja tiedustella uutta vakiotaksia.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata Kela-taksin tekstiviestillä: ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen, josta saat tekstiviestitilausta varten tilausnumeron.

Tilauspuhelu on maksuton.

Mikäli sinulla ei vielä ole asiakasprofiilia, voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen. Lisäohjeet: www.kela.fi/kuulo-ja-puhevammaiset

Anna palautetta

 

Matkustusajankohta tai puhelun ajankohta
Jos haluat saada meiltä vastauksen koskien palautetta, jätä yhteystiedoksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite.
Hyväksyn yhteystietojeni keräämisen rekisteriselosteen mukaisesti. Rekisteriseloste